lördag 28 juni 2008

CYKEL PÅ TÅG - Polkupyörä junaan

Vårsäsongens sista fullmäktige var en riktig sittmuskeltest, från kl 16 till inemot midnatt. På listan stod bl.a. socialdemokraternas interpellation (se tidigare blogginlägg om avgifter), som avvisades av fullmäktiges majoritet. Traditionellt behandlas ju vid det sista mötet också bokslut och revisionsnämndens berättelse, som den här gången (enligt tidigare krav av sfp) tog upp glädjande mycket gällande svensk service. Dessutom en lång rad planeändringar.

Ett ärende var också Helsingfors stads miljörapport, som årligen skall föreläggas fullmäktige och innehålla en genomgång av vad de olika förvaltningarna gjort för en bättre miljö. I samband med trafikavsnittet fick jag möjlighet att ta upp en fråga som ställts mig - varför man inte i närtågen på samma sätt som i metron kan medföra cykel utan extra avgift. VR:s motivering har länge varit utrymmesbrist och trappor, men som vi vet kommer tågparken också att förnyas. Jag föreslog därför att fullmäktige skulle godkänna följande kläm: "Stadsfullmäktige förutsätter, att Helsingfors för att befrämja de kvantitativa målen för cykel- och spårtrafik arbetar för att medförande av cykel i närtågen utan särskild avgift skall bli möjligt i samband med anskaffandet av nya låggolvsvagnar".
Klämmen godkändes med rösterna 78-0, så det var ett roligt sätt att avsluta vårsäsongen!

Kevätkauden viimeinen valtuusto oli varsinainen istumalihastesti, kokous alkoi klo 16 ja kesti miltei puoleen yöhön. Listalla oli mm demareiden välikysymys (katso aikaisempi juttu maksuista), jonka valtuuston enemmistö torjui. Perinteisestihän viimeisessä kokouksessa käsitellään myös tilinpäätös ja tarkastuslautakunnan kertomus, joka tällä kertaa (rkp:n aiemmasta vaatimuksesta) sisälsi ilahduttavan paljon ruotsinkielisten palveluiden tilasta. Lisäksi esillä oli lukuisia kaavamuutoksia.

Esillä oli myös Helsingin ympäristöraportti, joka tuodaan valtuustoon joka vuosi ja jossa käydään läpi mitä eri hallintokunnissa on tehty paremman ympäristön edistämiseksi. Liikenneosion yhteydessä tarjoutui mahdollisuus ottaa esille minulle tullut kysymys - miksei lähijunissa voi metrojen tapaan kuljettaa polkupyörää ilman erillistä maksua. VR:n perustelu on aina liittynyt ahtauteen ja portaisiin, mutta tiedossahan on että myös lähijunakalustoa ollaan uusimassa. Esitin siksi, että valtuusto hyväksyisi seuraavan ponnen: "Kaupunginvaltuusto edellyttää, että pyörä- ja raideliikenteen määrällisten tavoitteiden edistämiseksi Helsinki toimii sen puolesta, että polkupyörän kuljettaminen lähijunaliikenteessä ilman erillistä maksua mahdollistuu, kun hankitaan uutta matalalattiaista kalustoa".
Ponsi hyväksyttiin äänin 78-0, joten se oli hauska tapa päättää kevätkausi!


Inga kommentarer: