lördag 12 juli 2008

BORTTAPPAT TRAFIKVETT - Liikennejärki hukassa

Sommarens stora händelse hemma har varit yngre dotterns inträde i den mopedburna ungdomens skara, med tillhörande teoriprov, införskaffande av använd moped och ny hjälm. Förmaningarna från föräldrahåll vad gäller hur mopeden skall användas inleddes långt tidigare. Men trots att det nu känns som att informationen har gått fram gnagar en oro hela tiden.

Hur mycket kan man de facto med sitt eget beteende minska riskerna när likgiltigheten i trafiken som helhet tycks öka vecka för vecka? Omkörningarna blir allt vildare både i och utanför tätorter. Att köra mot "tidiga" röda ljus anses nu lika tillåtet som för gula ljus förr. De flesta använda bilar som är till salu kan marknadsföras med "nästan oanvända blinkar" , för allt flera struntar i att använda dem, t.om. vid filbyten i tät trafik (som ofta dessutom görs mitt i korsningsområdet). Paradnyheten i dagens Hbl är - igen - att allt flera kör fulla.

Som alltid när det gäller samhällsfrågor gäller det att jobba på alla plan samtidigt. Hemma: Så länge också själva mopeden är en utmaning handlar det om begränsad användning; säkra rutter och tider, att den vuxna följer med. I kommunalpolitiken: Trafiklösningarna kan göras säkrare och vi fullmäktigeledamöter har skyldighet och goda möjligheter att påverka - det tänker jag för egen del fortsätta med om det blir en ny period i fullmäktige. Lagstiftningen: Alla kontakter till ministrar och riksdagsledamöter bör användas. Trots att jag inte allmänt tror på strängare straff har trafikvettet urartat så till den grad, att en skärpning är av nöden också här.

Man skall inte behöva känna sig som en mamma eller pappa som vinkar av soldaten när man skickar sin 15-åring ut i trafiken.

Kesän suuri kotitapahtuma on ollut nuoremman tyttären siirtyminen mopoilevan nuorison joukkoon, tähän liittyvine teoriakokeineen ja käytetyn mopon sekä uuden kypärän hankintoineen. Vanhempien varoittelut alkoivat jo paljon aiemmin. Vaikka nyt tuntuu siltä että tieto olisi mennyt perille, huoli on koko ajan läsnä.

Paljonko voidaan loppujen lopuksi omalla käytöksellä vähentää riskejä kun välinpitämättömyys liikenteessä kokonaisuudessaan näyttää lisääntyvän viikko viikolta? Ohitukset muuttuvat yhä törkeämmiksi sekä taajamissa että niiden ulkopuolella. "Varhaisia" punaisia päin ajamista pidetään nykyään yhtä sallittuna kuin keltaisia päin ennen vanhaan. Suurinta osaa myynnissä olevista käytetyistä autoista voidaan markkinoida "miltei käyttämättömillä vilkuilla", sillä yhä useampi ei käytä niitä, edes kaistanvaihtojen yhteydessä tiheässä liikenteessä. Ykkösuutinen tämän päivän HBL:ssä on, että kännissä ajaminen on taas lisääntynyt.

Kuten aina kun kyseessä on yhteiskunnallinen ilmiö on yritettävä vaikuttaa kaikilla tasoilla yhtaikaa. Kotona: Niin kauan kuin itse mopo on haaste on käyttöä rajoitettava ja valvottava, mm turvallisin reitein ja kellonajoin. Kunnallispolitiikassa: Meillä valtuutetuilla on velvollisuus ja mahdollisuus vaikuttaa turvallisempien liikenneratkaisujen puolesta. Lainsäädäntö: Kaikkia mahdollisuuksia vaikuttaa ministereihin ja kansanedustajiin on myös käytettävä. Vaikken muuten yleisenä ratkaisuna usko kovempiin rangaistuksiin, on liikennekurin rapautuminen saanut jo sellaisia mittasuhteita, että tiukentaminen on paikallaan.

Tavoitteena on, ettei 15-vuotiaan lähettäminen liikenteeseen tuntuisi äidistä ja isästä sotilaan hyvästelyltä.

Inga kommentarer: